Komisja Europejska przekazała PKP S.A. innowacyjne detektory do wykrywania materiałów wybuchowych oraz niebezpiecznych substancji chemicznych. Po raz pierwszy w Polsce systemy będą testowane w przestrzeni kolejowej. Współpraca jest ważnym elementem unijnego planu działań w zakresie poprawy bezpieczeństwa w transporcie kolejowym.

W ramach wspólnej inicjatywy PKP S.A. oraz Dyrekcji Generalnej ds. Migracji i Spraw Wewnętrznych Komisji Europejskiej (DG HOME) 29 października 2024 r. przedstawiciele KE przekazali na ręce prezesa zarządu PKP S.A. i Grupy PKP Alana Beroud 4 urządzenia IONSCAN 600. Nowoczesne detektory przeznaczone do wykrywania i identyfikacji śladowych ilości materiałów wybuchowych oraz niebezpiecznych substancji chemicznych zostaną przetestowane przez Policję i Straż Graniczną w przestrzeniach kolejowych, w tym m.in. na dworcach i w pociągach. Testy prowadzone będą w okresie od 30 października 2024 r. do 31 marca 2025 r. i mają na celu sprawdzenie funkcjonalności i wypracowanie planu wymagań odnośnie systemów wykorzystywanych w środowisku kolejowym. W spotkaniu poświęconym współpracy w zakresie zwiększenia bezpieczeństwa podróży koleją w Polsce wzięli udział również przedstawiciele ministerstw, Policji, Straży Granicznej, SOK, RCB, ABW, PKP Intercity oraz PKP CARGO.

– Rola infrastruktury krytycznej, jaką jest infrastruktura kolejowa, jest kluczowa w kontekście geopolitycznym zdominowanym przez działania wojenne w Ukrainie oraz zagrożenia związane z potencjalnymi atakami terrorystycznymi. Strategiczne położenie Polski powoduje, że bliska współpraca z Komisją Europejską staje się konieczna dla wzmacniania bezpieczeństwa tej części Europy. W ostatnim czasie położyliśmy jeszcze większy nacisk na te kwestie wewnętrznie, jak również we współpracy z polskimi służbami. Testy systemów antyterrorystycznych to nie tylko profilaktyka, to kolejny krok do wypracowania kompleksowej strategii bezpieczeństwa dla całego środowiska kolejowego w Polsce – mówi Alan Beroud, prezes zarządu PKP S.A.

Testy specjalistycznych detektorów to kolejny krok wpisujący się w realizowane od 2020 r. przez KE działania związane ze wzmacnianiem bezpieczeństwa europejskiej infrastruktury krytycznej. Na wzór rozwiązań stosowanych na lotniskach, w krajach UE testowane są obecnie rozwiązania dla wzmacniania i funkcjonowania infrastruktury kolejowej w różnych środowiskach operacyjnych. Polska jest 6 krajem w Europie, który zaangażował się w działania dla kolei prowadzone przez DG HOME. Wcześniej takie systemy testowane były m.in. przez międzynarodowe stowarzyszenie organizacji policyjnych w Europie RAILPOL na terenie 5 państw: Holandii, Niemiec, Francji, Słowacji oraz Rumunii.

Udział w testach nowoczesnych systemów IONSCAN 600 to kolejne działanie w zakresie bezpieczeństwa infrastruktury kolejowej, w jakie angażuje się PKP S.A. Przedstawiciele spółki regularnie uczestniczą w międzynarodowych spotkaniach i grupach roboczych m.in. przy UIC (Międzynarodowy Związek Kolei) w ramach grupy COLPOFER, której celem jest ochrona osób i mienia oraz zapewnienie bezpieczeństwa ruchu kolejowego, a także w rozpoczętym w 2023 r. projekcie IMPRESS, mającym na celu m.in. wzmocnienie systemu bezpieczeństwa kolejowych przestrzeni publicznych (stacji pasażerskich, pociągów) poprzez włączenie prywatnych podmiotów trzecich (w tym najemców powierzchni komercyjnych, personelu usługowego na stacjach kolejowych i w pociągach itp.). PKP S.A. uczestniczyła również w projekcie SHERPA, którego celem było m.in. wzmocnienie współpracy w zakresie zagrożeń i kwestii związanych z terroryzmem na szczeblu europejskim między przedsiębiorstwami kolejowymi i właściwymi organami, promowanie spójnego podejścia do bezpieczeństwa kolei w całej Europie, a także osiągnięcie właściwej równowagi między potrzebami w zakresie bezpieczeństwa a aspektami etycznymi i prawnymi.